"(Nie)Sprawna", czyli kolejny etap w budowaniu polskiego uniwersum Sci-Fi movies!

    W lutym swoją premierę miała "Angel.A", czyli widowisko w reżyserii Adama Nowaka, prezentujące nam przyszłość, w której androidy do złudzenia przypominają ludzi, lecz wciąż pozostają ich wyłączną własnością. Polskie niezależne kino science fiction może samo w sobie wydawać się idealistyczną ideą, ale reżyser tej produkcji okazał się jeszcze bardziej ambitny. Postanowił stworzyć całe uniwersum i właśnie poznaliśmy więcej szczegółów o jego drugiej odsłonie, czyli filmie "(Nie)Sprawna".

    Dwudziestego lutego mieliśmy okazję gościć na premierowym pokazie filmu "Angel.A". Już wtedy wiedzieliśmy, że na jednym widowisku się nie skończy. Ekipa Adama Nowaka pracowała intensywnie nad kolejnym projektem pierwotnie zapowiedzianym jako "Eva". Z czasem tytuł uległ zmianie i obecnie brzmi "(Nie)Sprawna". Film wkroczył niedawno w okres postprodukcji, a to z kolei oznacza, że prace nad nim powoli zmierzają ku końcowi.

    Panująca pandemia koronowirusa SARS-CoV-2 wymusiła na twórcach uniwersum zmianę planów.

    - Premiera "Angel.I" już ponad miesiąc za nami. Film miał być oglądany podczas konwentów, festiwali i pokazów w różnych częściach kraju, ale sytuacja z panującą epidemią popsuła nam szyki - piszą na fanpage'u Sci-Fi Movies. - Osoby, które nas wsparły w zbiórce, dostaną szansę zobaczenia filmu w kwietniu. Co do reszty z Was to czekamy jak sytuacja na świecie się będzie rozwijała, ale jedno jest pewne - każdy z Was będzie miał możliwość obejrzeć film - zapewniają.

    Skoro jednak nie możemy póki co podziwiać filmu „Angel.A” na wielkim ekranie, przyjrzyjmy się temu, czego możemy oczekiwać po „(Nie)Sprawnej”.

    W produkcji zobaczymy oczywiście przyszłość. Androidka Eva przestała pojawiać się w miejscu pracy, a jeden z urzędników państwowych, na co dzień zajmujący się rutynowymi zadaniami, zostaje wysłany, by sprawdzić, dlaczego. To spotkanie odmieni życie obojga.

    W tych rolach zobaczymy Agnieszkę Kawiorską i Tomasza Sobczaka.

    Aktor współpracował już Adamem Nowakiem. W filmie „Angel.A” wcielił się w Horusa, czyli twórcę tytułowej bohaterki. Jego aktorskie portfolio jest imponujące – był związany m.in. z Centrum Sztuki przy Teatrze Dramatycznym w Legnicy, Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy , Centrum Kultury Teatr w Grudziądzu, Teatrem im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu, Grupą Artystyczną Ad Spectotores we Wrocławiu i Łaźnią Nową w Krakowie.

    Tomasz Sobczak wystąpił m.in. w "Dniu świra" oraz w "Śmierci rotmistrza Pileckiego", a także w gościnnych rolach w wielu serialach, m.in. "Dziewczynach ze Lwowa", "Komisarzu Aleksie", "Ojcu Mateuszu", "Prawie Agaty", "Plebanii", "M jak miłość" i "Pierwszej miłości". Przez wiele lat był związany z "Barwami szczęścia", w których grał Olgierda Śliwińskiego.

    Agnieszka Kawiorska już na drugim roku Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie zadebiutowała na scenie Teatru Starego w Krakowie, występując w spektaklu „Gang Bang” Pawła Sali w reżyserii Krzysztofa Jaworskiego. Związana była też m.in. z Teatrem Ludowym w Krakowie oraz Krakowski Teatr Variété. W „Katyniu” Andrzeja Wajdy zagrała Ewę, czyli córkę zamordowanego generała.

    Mogliśmy ją też zobaczyć w filmach "Karol. Człowiek, który został papieżem" czy "Pitbull. Ostatni pies" i w gościnnych rolach w licznych serialach, m.in. w "M jak miłość", "Klanie" "Ojcu Mateuszu" czy "Komisarzu Aleksie". W "Egzaminie z życia" wcieliła się w Julię Choroszyńską, w "Pierwszej miłości" zagrała Renatę Król, a w "Barwach szczęścia" występowała jako Kinga Zawadzka.

    Głównym autorem scenariusza jest Marek Nowak Z wykształcenia politolog. Dziennikarz piszący na tematy polityczne, społeczne i filmowe. Lubi robić pogłębione wywiady. Laureat w ogólnopolskim konkursie ”Dziennikarz Obywatelski Roku 2012” w kategorii „Wydarzenia”. W swojej pracy dziennikarskiej w przeszłości współpracował m.in. z gover.pl, infotuba.pl (własność tygodnika „Wprost”) oraz Gazeta24 i Lewica24. Jego teksty ukazywały się również na stronach m.in. „Krytyki Politycznej”. Obecnie współpracuje z „Portalem Trybuna” oraz „Zielonymi Wiadomościami”. W pracy recenzenckiej kieruje się przeświadczeniem, iż dobra recenzja zawsze wychodzi poza prostą ocenę warsztatu filmowego, czy też umieszczenie filmu na tej lub innej mapie polskiej i światowej kinematografii. Dobra recenzja zawsze się stara film zrozumieć (gdy trzeba zrekonstruować), a także nawiązać do wymiaru etycznego.

    Za choreografię walkę odpowiada Łukasz Osiecki - były szkoleniowiec Oddziału Specalnego Żandarmerii Wojskowej. Wykładowca i trener rozwoju mentalnego oraz fizycznego, zarządzania ryzykiem oraz budowy pewności siebie w ekstremalnych sytuacjach. Posiada czarny pas III dan w systemach walki wręcz i samoobrony Krav Maga i Defendo. Absolwent Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie oraz Daniel Morgan Graduate School of National Security Washington DC.

    W „(Nie)Sprawnej Adam Nowak współpracował ponownie z Michałem Szymczakiem, autorem zdjęć „Angeli”. Wcześniej pracowali razem nad produkcją „Sacrum”.  Michał Szymczak to operator kamery i obrazu, specjalizujący się w ujęciach efektowych z wykorzystaniem kamer slow motion, urządzeń motion control, stabilizatorów ruchu oraz integracji ze środowiskiem 3D. Pracował m.in. przy produkcjach „Psy 3. W imię zasad”, „Jak zostałem gangsterem. Historia prawdziwa” czy „Żyć nie umierać”.

    Przy okazji premiery „Angeli” opowiedział nam o tym, jak wyglądała jego praca.

    - Zdecydowanie miałem dużo pracy, jak przy każdej produkcji niskobudżetowej czy offowej, gdzie jest wiele rzeczy, które człowiek musi zrobić sam. Ekipa jest bardziej okrojona, jesteśmy przyzwyczajeni do pracy w trochę inny sposób. Operator obrazu normalnie pracuje przy monitorze, czuwa nad światłem i kadrem, ale w momencie okrojonego składu trzeba czuwać nad wieloma elementami, samemu też operować kamerą. Oczywiście były sceny, w których możliwości były troszeczkę większe. Na pewno ilość materiału, którą robiliśmy w ciągu dnia, była duża. Na końcu zmęczenie dawało się we znaki. W Polsce średni czas pracy przy produkcji w filmie wynosi około 18 godzin dziennie, więc jesteśmy do tego przyzwyczajeni, ale dla twórców jest to ciężkie, gdy musimy pracować zarówno fizycznie, jak i umysłowo. To zmęczenie się wówczas nakłada podwójnie… albo i poczwórnie.

    Całość wywiadu z Adamem Nowakiem i Michałem Szymczakiem przeczytacie tutaj.

    Twórcy opowiadają m.in. o swoich ulubionych filmach science fiction oraz o tym, jak wygląda praca nad kinem offowym w Polsce.

    Do ekipy dołączył też Marcin Przymus. Odpowiada on za stronę wizualną „(Nie)Sprawnej” oraz efekty specjalne. Wcześniej pracował nad efektami do filmów "The Big Leap" (2013), "1920 Bitwa Warszawska" (2011) czy "Mniejsze zło" (2009). Marcin Przymus jest członkiem zarządu firmy Film Garden Postprodukcja. Próbki jego możliwości wyglądają imponująco i możecie zapoznać się z nimi na poniższych filmikach.

    Jeśli nigdy wcześniej nie słyszeliście o filmach „Angel.A” czy „(Nie)Sprawna”, z pewnością interesuje Was szersze spojrzenie na uniwersum.

    Uniwersum Adama Nowaka opowiada o przyszłości, w której sztuczna inteligencja jest czymś oczywistym. W okresie nazwanym później „nową automatyzacją” ludzkość zachłysnęła się tą technologią i przyjęła ją z entuzjazmem. Androidy nie męczyły się, więc wykorzystywano je do najcięższych prac. Wspierani przez roboty ludzie mieli mieć więcej czasu dla bliskich, wypoczywać i patrzeć, jak życie staje się coraz łatwiejsze. Stało się jednak inaczej. Korporacje wzbogaciły się, przejmując kontrolę nad nową rzeczywistością, a eksploatacja środowiska doprowadziła do katastrofy ekologicznej. Ludzie wykonujący proste prace, teraz zastąpieni przez androidy, stali się zbędni. Rozpoczęły się wojny o zasoby, a nierówności pogłębiały się, wraz z rasizmem i innymi uprzedzeniami. Zaczęło rosnąć bezrobocie, przez Johna Maynarda nazwane bezrobociem technologicznym. W efekcie wynalezienie technologii, która miała być dla ludzkości zbawieniem, okazała się początkiem dystopii, ponieważ zastąpieni przez roboty ludzie pozostali bez środków do życia.  

    - Wydarzenia z „(Nie)Sprawnej” dzieją się w tym samym świecie co „Angel.A”, aczkolwiek te historie nie są ze sobą powiązane. – wyjaśnia Adam Nowak.

    Recenzję filmu "Angel.A" autorstwa Adama Kmieciaka, redaktora naczelnego Efantastyki przeczytacie tutaj. http://www.efantastyka.pl/recenzja-angela O świecie z uniwersum Sci-Fi Movies przeczytacie też w wywiadach z aktorami współpracującymi z Adamem Nowakiem, czyli z Moniką Chrzanowską i Zbigniewem Zylmem.