Gasnące Słońca (Fading Suns) - opis systemu

Gasnące Słońca ( Fading Suns) to gra
fabularna science fiction utrzymana w klimacie space opera.

Twórcami są Andrew Greenberg i
Bill Bridges, ci sami, którzy wykreowali Świat Mroku.

Ciekawostka: Świat gry był także
użyty w grze komputerowej Emperor of the Fading Suns, LARPie Passion
Play i grze bitewnej Noble Armada. ]

Akcja osadzona jest w bardzo odległej
przyszłości, na szerokim obszarze wszechświata. Rozpoczynające
się szóste tysiąclecie po Chrystusie jest czasem schyłku
ludzkich cywilizacji i upadku ludzkości jako rasy. Tym samym nastaje
Mroczny Wiek. Tytułowe słońca – gasną w dosłownym znaczeniu.

Głównym atutem Gasnących Słońc
jest oryginalny i ciekawy świat. Atmosfera schyłku cywilizacji,
charakteryzująca się skomplikowanymi, feudalnymi stosunkami
społecznymi i szerokimi wpływami fanatycznie usposobionego
Kościoła, przypomina nieco Diunę Franka Herberta. Świat ten
przyciąga różnorodnością, tajemniczością i interesującym
klimatem, pobudzającym wyobraźnię gracza.

Pozytywnym aspektem jest również
duża dowolność w doborze ciekawych miejsc akcji. Do dyspozycji
mamy czterdzieści, zróżnicowanych pod każdym względem,
planet. Gra oferuje także unikalną możliwość stworzenia własnych
planet.

Bardzo szeroki jest także wybór
wyposażenia dla bohaterów. Cywilizacje zamieszkujące świat
są niesamowicie odmienne pod względem cywilizacyjnym. Jedne z nich
używają bardzo zaawansowanej technologii, inne np. posługują się
bronią białą. Istnieje też cybertechnologia oraz wszczepy.

System zakłada ogromną dowolność w
tworzeniu postaci, co również jest cechą bardzo pozytywną.

Mechanika jest dość skomplikowana,
pełna tabelek, przeliczeń współczynników. System
rozstrzygania walki również zdecydowanie mógłby być
prostszy. Na całe szczęście z wielu zasad można zrezygnować, co
podkreślają nawet autorzy podręcznika. Gra nadaje się równie
dobrze dla „ścisłowców” jak i storytellerów.