Zew Cthulhu - charakterystyka systemu

Zew Cthulhu to jedna z najstarszych gier RPG, po raz pierwszy wydana została w USA na początku lat osiemdziesiątych, a za twórców uważa się Sandy Petersen’a i Lynn’a Willis’a. Świat oparty jest na dziełach Howarda Philipa Lovecrafta i jego “mitologii Cthulhu”.
Akcja rozgrywa się w konwencji horroru, w naszej rzeczywistości, z możliwością osadzenia przygody w każdym dowolnym miejscu na Ziemi i czasie XIX, XX i XXI wieku.
Cthulhu jest wykreowanym przez Lovecrafta przedstawicielem starożytnej, kosmicznej rasy, starszej od ludzkości o eony lat, przez fanatycznych kultystów otaczany wręcz boską czcią. On i jemu podobni rządzili naszą planetą, toczyli wojny z innymi kosmicznymi rasami, aż wreszcie wyginęli z niewiadomych przyczyn.
Przepowiednie głoszą, że "...kiedy gwiazdy osiągną właściwe położenie", Cthulhu powstanie z dna Oceanu Spokojnego. Wtedy to ma nadejść koniec ludzkości.
Zew Cthulhu różni się pod wieloma względami od większości gier fabularnych. Jest zdecydowanie nastawiony na fabułę, narrację i odgrywanie postaci. Z tej racji polecam raczej graczom doświadczonym i tzw. “ambitnym”, zwolennikom “sztuki odgrywania i opowiadania” przygody. Zdecydowanie odradzam sięganie po ten system osobom preferującym rozbudowane walki, sieczkę i mordobicie na potęgę – zwyczajnie się nie odnajdą i szybko zniechęcą. Dać sobie spokój powinni także miłośnicy tabelek, wykresów, schematów i wyższej matematyki.
Mechanika jest banalna i celowo uproszczona do maksimum możliwości, co zdecydowanie jest w tym przypadku ogromnym atutem. Cechy, jakie posiada nasz bohater (Siła, Wielkość, Budowa fizyczna, Inteligencja, Moc, Zręczność, Wygląd, Wykształcenie i Zdrowie psychiczne, Wiedza, Pomysłowość, Szczęście i Modyfikator zadawanych obrażeń ) wyraźnie wyróżniają ten system spośród innych. Najważniejszą zaś rolę w grze odgrywają umiejętności. Jest ich około 70. Kilkanaście profesji podstawowych, jakie gracze mają do dyspozycji to takie, jakie najczęściej pojawiają się w opowiadaniach H.P.Lovecrafta np. antykwariusz, doktor medycyny, dziennikarz, archeolog, historyk.
Zawsze podana jest, rzecz jasna, lista najważniejszych dla tego zawodu umiejętności. Ciekawym krokiem w stronę pozostawienia graczom wiele pola dla wyobraźni i kreatywności jest fakt, że oprócz gotowych profesji dozwolone jest na prostych zasadach tworzenie własnych. Coś takiego jak punkty doświadczenia nie istnieje w ogóle. Rozwój postaci polega po prostu na zaznaczaniu udanych prób wykorzystania danej umiejętności i sprawdzeniu po zakończeniu rozgrywki które z nich się zwiększyły. Istnieje również magia i możliwość nauki czarów, jednak jest to umiejętność tak samo jak potężna, również niebezpieczna, wiążąca się ze sporym zagrożeniem dla psychiki delikwenta.
Z kolei o to właśnie rozbija się cała gra. Głównym czynnikiem wyróżniającym Zew Cthulhu spośród innych systemów, jest fakt, że częściej “sztuka przeżycia” polega tu na walce wcale nie o życie, ale o utrzymanie zdrowia psychicznego i poczytalności. Przygody, jakie przeżywają gracze częściej niż zabijają, po prostu powodują szaleństwo i posyłają “do czubków”.

Komentarze

No Avatar
neila on ndz., 02/09/2014 - 20:03

Maruda tu była i literówkę wykryła.

PS. Jako że to już drugi mój komentarz "ortograficzny", zaznaczam, że gdyby mnie artykuły nie interesowały, to bym nie czytała i pod względem merytorycznym nie mam w planach marudzić.

Obrazek użytkownika Lorelay
Lorelay on ndz., 02/09/2014 - 20:04

To może łaskawie maruda by wskazała te literówki, a nie pisała byle pisać? Byłabym niezmiernie wdzięczna.

Druga sprawa, że maruda marudzi wyłącznie na temat tekstów sprzed 2-3 lat, które powstały na początku istnienia portalu, zanim teksty zaczęły podlegać wewnętrznej korekcie i kiedy praca na Efantastyce nie była jeszcze dobrze zorganizowana, a my działaliśmy w kilka osób, dopiero ucząc się tego, jak takie prace powinny wyglądać. Czy maruda nie byłaby skłonna wziąć tego pod uwagę?

No Avatar
nesskafe on ndz., 02/09/2014 - 20:04

Wstyd tak marudzić nie wytykając palcem co konkretnie jest źle.
Rozdziel "poraz", napisz poprawnie "oprucz", raz jest też "Ctulhu" pod koniec... i chyba maruda nie będzie już miała o co marudzić.

Obrazek użytkownika Lorelay
Lorelay on ndz., 02/09/2014 - 20:04

Jasne, poprawione. Tylko czy teraz mamy się skupić na poprawianiu wszystkich tekstów z początków istnienia Efantastyki? Jestem pewna, że w KAŻDYM z tych sprzed 2-3 lat jest więcej niż trzy błędy. Jeśli zajmiemy się teraz ich korektami to nie będzie czasu na pisanie nowych, lepszych :P