Gasnące Słońca ( Fading Suns) to gra fabularna science fiction utrzymana w klimacie space opera. Twórcami są Andrew Greenberg i Bill Bridges, ci sami, którzy wykreowali Świat Mroku.
Ciekawostka: Świat gry był także użyty w grze komputerowej Emperor of the Fading Suns, LARPie Passion Play i grze bitewnej Noble Armada. ]
Akcja osadzona jest w bardzo odległej przyszłości, na szerokim obszarze wszechświata. Rozpoczynające się szóste tysiąclecie po Chrystusie jest czasem schyłku ludzkich cywilizacji i upadku ludzkości jako rasy. Tym samym nastaje Mroczny Wiek. Tytułowe słońca – gasną w dosłownym znaczeniu.
Głównym atutem Gasnących Słońc jest oryginalny i ciekawy świat. Atmosfera schyłku cywilizacji, charakteryzująca się skomplikowanymi, feudalnymi stosunkami społecznymi i szerokimi wpływami fanatycznie usposobionego Kościoła, przypomina nieco Diunę Franka Herberta. Świat ten przyciąga różnorodnością, tajemniczością i interesującym klimatem, pobudzającym wyobraźnię gracza.
Pozytywnym aspektem jest również duża dowolność w doborze ciekawych miejsc akcji. Do dyspozycji mamy czterdzieści, zróżnicowanych pod każdym względem, planet. Gra oferuje także unikalną możliwość stworzenia własnych planet.
Bardzo szeroki jest także wybór wyposażenia dla bohaterów. Cywilizacje zamieszkujące świat są niesamowicie odmienne pod względem cywilizacyjnym. Jedne z nich używają bardzo zaawansowanej technologii, inne np. posługują się bronią białą. Istnieje też cybertechnologia oraz wszczepy.
System zakłada ogromną dowolność w tworzeniu postaci, co również jest cechą bardzo pozytywną.
Mechanika jest dość skomplikowana, pełna tabelek, przeliczeń współczynników. System rozstrzygania walki również zdecydowanie mógłby być prostszy. Na całe szczęście z wielu zasad można zrezygnować, co podkreślają nawet autorzy podręcznika. Gra nadaje się równie dobrze dla „ścisłowców” jak i storytellerów.