Gry oparte na storytellingu to coraz mniej niszowa nisza, która już od lat zdobywa serca kolejnych osób. O co właściwie chodzi w takiej grze? Oczywiście o opowieść! Tego rodzaju gry nie skupiają się na walkach, poszukiwaniach, rozwiązywaniu zagadek czy skomplikowanych QTE (choć te elementy również mogą się w nich znaleźć), a na wciągnięciu osoby grającej w opowiadaną historię. Sama myślę o nich jak o interaktywnych, graficznych książkach, i sądzę, że nie jestem w tym odosobniona. Jeśli szukasz alternatyw dla czytania, albo chcesz wzbogacić swoją wirtualną biblioteczkę, to ta lista jest dla Ciebie! Jakim grom warto poświęcić uwagę? Zapraszamy na pierwszą część cyklu!
What remains of Edith Finch
Pozycja obowiązkowa dla wszystkich miłośników klimatu “starych domów z duszą”. Razem z tytułową Edith mamy okazję zwiedzić jej rodzinny dom i poznać tajemnicze – i nieraz mroczne – historie, jakie kryją się w jego zakątkach. 17-letnia wówczas Edith jest bowiem ostatnią (prawie… ale bez spoilerów!) osobą ze swojego klanu, która nie zginęła w zagadkowy lub tragiczny sposób. Każde miejsce odkryte przez Edith związane jest z zapomnianym wydarzeniem z przeszłości, trudnymi relacjami i niekoniecznie przyjemnymi emocjami, które ostatecznie skutkują śmiercią kolejnej osoby z rodziny Edith.
Ogromnym plusem What remains of Edith Finch jest spokojny, kojący głos Valerie Rose Lohman, wcielającej się w tytułową. W połączeniu ze stonowaną kolorystyką i eksploracyjnym charakterem gry, tworzy on melancholijny klimat, idealny na wyciszenie po ciężkim dniu czy tygodniu. Sama zwróciłam też uwagę na ogromną dbałość o szczegóły, które sprawiają, że lokalizacje wyglądają bardziej realistycznie.
No i clue programu, czyli sama historia rodziny Edith, opowiedziana w sposób charakterystyczny dla narracji książkowej. Nie poznajemy żadnych zmarłych krewnych osobiście, a jedynie z opisów samej głównej bohaterki, która również większość z nich zna wyłącznie z drugiej ręki. W retrospekcjach lub rekonstrukcjach widzimy śmierć danej osoby oraz wydarzenia, jakie do owej śmierci doprowadziły. W grze jest także kilka trudnych momentów (m.in. wątek samobójstwa), które dla osób wrażliwych mogą okazać się przytłaczające. W zorientowaniu się, kto jest kim w klanie Finchów, pomaga nam drzewo genealogiczne, które Edith stopniowo uzupełnia w trakcie swojej przygody. Za wszystkie śmierci – zdaniem głowy rodziny Edith seniorki, nazywanej przez bliskich Edie – odpowiada ciążąca nad Finchami klątwa, ale to od gracza zależy, czy zadowoli się tym wyjaśnieniem, czy odnajdzie w historii coś jeszcze.
Dodatkową “atrakcją” dla wszystkich miłośników książek są nietuzinkowe napisy: każda kwestia, jaką wypowiada Edith, pojawia się na różnych przedmiotach na ekranie, a nie u jego dołu, jak w większości gier, seriali czy filmów. Ten zabieg do tego, że narracja Edith to w rzeczywistości jej własne zapiski w dzienniku. Jest to bardzo ciekawe urozmaicenie, które pomaga skoncentrować się na opowieści i na tym, co dzieje się na ekranie. Może być jednak rozpraszające i nie każdemu takie rozwiązanie przypadnie do gustu.
Trigger warnings: samobójstwo, zaburzenia psychiczne, śmierć
Rok wydania: 2017
Producent: Giant Sparrow
Wydawca: Annapurma Interactive
Zaginięcie Ethana Cartera
Kolejna saga rodzinna z mroczną tajemnicą w tle! W tej grze wcielamy się w detektywa, Paula Prospero, którego zadaniem jest odnalezienie zaginionego chłopca, Ethana Cartera. Razem z Paulem przechadzamy się po malowniczej miejscowości Red Creek Valley w poszukiwaniu śladów Ethana i członków jego rodziny, które pozwolą nam odtworzyć bieg wydarzeń, jakie doprowadziły do zniknięcia chłopca. Prospero posiada wyjątkowe zdolności, dzięki którym na podstawie znalezionych wskazówek może rekonstruować zdarzenia z przeszłości i oglądać je tak, jakby działy się w czasie rzeczywistym. Dodatkowo, każda retrospekcja okraszona została komentarzami i przemyśleniami Paula.
Ważnym elementem gry – oprócz zagadek – są “opowieści w opowieści”, czyli historie napisane przez Ethana. Kartki z krótkimi opowiadaniami możemy odnaleźć w różnych miejscach, jakie odwiedzamy podczas rozgrywki. Po ich przeczytaniu słyszymy też reakcje członków rodziny chłopca na jego bujną wyobraźnię i zapał pisarski.
Lokalizacje z Zaginięcia Ethana Cartera, pomimo anglojęzycznych nazw, znajdują się w Polsce! W grze możemy zobaczyć m.in. zaporę pilchowicką i obiekty znajdujące się w jej sąsiedztwie. Razem z Paulem Prospero poruszamy się głównie po terenach leśnych, co sprawia, że ta gra jest wręcz stworzona dla wszystkich miłośników spacerów, którzy lubią eksplorować nowe, interesujące miejsca. Podobnie jak przy What remains of Edith Finch, twórcy bardzo przyłożyli się do detali, co przekłada się pozytywnie na jakość rozgrywki.
W Zaginięciu Ethana Cartera nie ma minimapki ani interfejsu, co pozostawia graczowi dużą swobodę w odkrywaniu terenów Red Creek Valley. Świat gry jest światem otwartym, więc jeśli coś przeoczymy, w każdej chwili możemy odwiedzać poprzednie lokalizacje i wykonywać zadania w dowolnej kolejności. Ale każdy medal ma dwie strony: część graczy może z początku czuć się zagubiona bez wskazówek, co robić dalej i mieć problem z przejściem do kolejnego etapu opowieści.
Trigger warnings: śmierć, jumpscare’y (kopalnia)
Rok wydania: 2014
Producent: The Astronauts
Wydawca: The Astronauts