Scenariusz teledysku do utworu “Elizabeth” zespołu XIII. Století (koncept ogólny)

Tekst utworu:

Jako černá orchidej vždy k ránu uvadáš
noci plné temných tanců; píseň nepoznáš
nahé tělo vzýváš rudou koupelí
temné tóny varhan věže hradu hlídají

[Ref 2x]
Elizabeth – tvá krvavá cesta Bohu hříchem se zdá
Elizabeth – jsi hledaná, milovaná

Zrozená jsi v horách temné Transylvanie
moc a křídla draků ve tvých žilách koluje
prastarý národ, který zrodil sestru svou
jsi jeho bílé svědomí; dcera temnot kráčí tmou

[Ref 2x]

Jméno je tvým štítem a domov sklepením
chladný kámen náhrobkem; jen jméno tvé, nic víc
moc a síla věčná, co se v krvi ukrývá
pokořené vrásky času v tváři nepoznáš

[Ref 2x]

Tłumaczenie (tłum. Alvein)

Jak Czarna Orchidea więdniesz przed świtem
Po nocy pełnej mrocznych tańców
Gdzieś zanika pieśń
A ty wzywasz nagie ciało do czerwonej kąpieli
Ponure dźwięki organów wieżyc twego zamku strzegą

[Ref 2x]
Elżbieto, droga twa krwawa jest grzechem jest w obliczu Boga
Elżbieto, pożądana jesteś i kochana

Przyszłaś na świat w górach Transylwanii
Moc morderców szaleje w twych żyłach
Jesteś siostrą prastarego rodu i jego białym sumieniem
Córką Ciemności kroczącą przez mrok

[Ref 2x]

Twoje imię tarczą twą, pałac schronieniem, a nagrobkiem chłodny głaz
Pozostało tylko imię, Noc i wiekuista moc ukryta we krwi
Zmarszczek czasu na twarzy nie znajdziesz już

Postacie:

Bohater – blady, wymuskany got, ciemne, długie włosy.

Grajek – długie włosy, smętne spojrzenie.

Elizabeth – blada, długie rude włosy, imponujących rozmiarów biust.

Bohater 2 – młody mężczyzna o pospolitym wyglądzie.

Scena pierwsza – Zwrotka pierwsza

Wnętrze starej budowli – najlepiej kościoła.
Dwóch mężczyzn w strojach stylizowanych na stroje historyczne z XVII-XVIII (kamizele, koszule z bufiastymi rękawami, obcisłe spodnie), wypudrowane policzki. Wyrazy ich twarzy są poważne. Jeden z nich (Bohater) siedzi z zamkniętymi oczami na oknie lub gzymsie. Wącha czerwoną różę . Drugi (Grajek) gra na organach. Kamera wędruje przez chwilę po pomieszczeniu, raz pokazując jednego, raz drugiego mężczyznę z różnych kątów. Gdy linia melodyczna zaczyna zwalniać, Bohater wypuszcza kwiat, który powoli spada na ziemię i ląduje w czerwonym płynie. Następuje oddalenie kamery . Okazuje się, że to wanna wypełniona krwią, w której leży naga dziewczyna (Elizabeth). Ma zamknięte oczy. Kamera wędruje po jej ciele. Przeskakuje między nią a śpiewającym Bohaterem.

Pierwszy refren

Kamera zostaje na kobiecie, zaś gdy Bohater wymawia jej imię, jej ciałem wstrząsa dreszcz. Przy powtórzeniu refrenu Elizabeth otwiera oczy i wychodzi z wanny. Zbliżenie na grajka. Organy milkną. Wyciemnienie.

Tutaj w odróżnieniu od oryginalnej “Elizabeth” można by dać dłuższy interwał (ok sekundy).

Scena druga – Zwrotka druga

Pierwsze takty klawiszy. Błysk. Rozjaśnienie momentalne.
Nowa sceneria – impreza gotycka.
Kamera staruje skierowana na Grajka z poprzedniej sceny. Teraz jest ubrany współcześnie – czarne bojówki, pieszczochy, rozpuszczone włosy. Zamiast na organach gra na keybordzie. Obok niego Bohater ( także ten sam mężczyzna, co w poprzedniej scenie,) również w nowym image’u (ubrany podobnie do Grajka), tańczący razem z innymi w rytm melodii. Kamera patrzy na drzwi, przez które wchodzi Elizabeth. Jest teraz ubrana w gorset, mini spódniczkę, wysokie buty. Na twarzy ma wyzywający makijaż. Kamera śledzi jej ruch. Następnie pokazuje kolejnego mężczyznę (Bohater 2). Elizabeth podchodzi do niego, a raczej “podpływa” w tańcu. Kamera wychwytuje jego uśmiech, po czym kieruje się na pierwszego Bohatera. Tamten dostrzega kobietę i na jego ustach maluje się przerażenie.

Wszystko to powinno zmieścić się w czasie od początku nowej linii melodycznej do końca pierwszej zwrotki.

Refren drugi:

Bohater próbuje przebić się do tańczącej pary, jednocześnie wykrzykując “Elizabeth”. Przy każdym wymówieniu imienia dziewczyna odwraca się, jakby chciała zlokalizować głos, który ją woła. Pod koniec refrenu chwyta Bohatera 2 za koszulkę i wyciąga z lokalu.

Scena trzecia – Zwrotka trzecia

Ulica.
Pościg. Kamera przeskakuje między Bohaterem, Bohaterem 2 i Elizabeth. Tuż przed rozpoczęciem zwrotki dobiegają do piwnicy. Gdy zaczyna się już właściwa zwrotka, Elizabeth wciąga Bohatera 2 do jakiejś wnęki w owej piwnicy. Bohater ich goni. Kamera przeskakuje między całującą się parą a Bohaterem. W momencie filmowania Bohatera, kamera jest cały czas z przodu, zaś on patrzy wściekłym wzrokiem tuż nad obiektywem. Gdy zwrotka ma się ku końcowi, Elizabeth wyjmuje sztylet i przecina Bohaterowi 2 tętnicę szyjną. Dokładnie w tym samym momencie dopada ich Bohater.

Refren trzeci

Bohater 2 leży. Umiera. Nad nim stoi Elizabeth. Bohater miota się po piwnicy łapiąc się za głowę i wykrzykując imię kobiety. Przy drugim powtórzeniu refrenu chwyta ją za szyję, jakby chciał udusić.

Druga wstawka organowa.

Bohater puszcza Elizabeth i zrezygnowany osuwa się po ścianie. Kobieta podchodzi do umierającego Bohatera 2 i kończy jego męki, przecinając mu gardło do końca. Zbiera jego krew do kielicha. Podaje naczynie Bohaterowi, zaś ten podnosi na nią wzrok. Wyraz jego twarzy zdaje się mówić “znów przegrałem”. Odbiera od niej kielich. Pociąga łyk solidny. Organy milkną. Wyciemnienie.

Scena czwarta – Ostatnia linia melodyczna

Bohater, Grajek i Elizabeth siedzą w knajpie ze sceny drugiej. Popijają krew z identycznych kielichów. W pewnym momencie wstają i dołączają do tańczących wokół ludzi. Stopniowe ściszenie muzyki. Wyciemnienie.

Alerian
Redakcja i korekta: Lorelay

Share.

Contact Us